HURT LOCKER. W PUťAPCE WOJNY

„The HURT LOCKER. W pułapce wojny” jest jednym z najbardziej utytułowanych filmów ostatniego sezonu. Na festiwalu filmowym w Wenecji film zdobył 5 wyróżnień oraz był nominowany do Złotego Lwa. Uzyskał trzy nominacje do Złotych Globów 2010 w najważniejszych kategoriach: najlepszy dramat, najlepsza reżyseria i najlepszy scenariusz. Zdobył 8 nominacji do brytyjskich nagród BAFTA. Jest także wymieniany jako poważny kandydat do Oscarów.

Akcja filmu Kathryn Bigelow, autorki takich obrazów jak „Na fali”, „Dziwne dni” czy „Przekleństwo wyspy”, dzieje się w Iraku i opowiada o dokonaniach elitarnej jednostki saperów.

James (Jeremy Renner)obejmuje dowództwo nad oddziałem wykwalifikowanych specjalistów w czasie trwania poważnego konfliktu. Zaskakuje swoich podwładnych decyzjami, które sprawiają, że wydaje się, że śmierć jest mu obojętna. W czasie gdy żołnierze próbują okiełznać swojego nieprzewidywalnego dowódcę, irackie miasto, w okolicach którego stacjonują, pogrąża się w chaosie.

dramat wojenny

CZERWONE MAKI

„Czerwone maki” to pierwszy polski film fabularny o słynnej i zwycięskiej bitwie o Monte Cassino. Zdjęcia powstawały w Chorwacji (Zadar, Nekić, Marasović, Tulove Grede), Bułgarii (Sofia, Varvara), Włoszech (Monte Cassino) oraz w Polsce. Po raz kolejny specjalista od kina wojennego – Krzysztof Łukaszewicz („Orlęta: Grodno ’39”, „Karbala”, „Generał Nil”) nawiązuje do najważniejszych i najbardziej dramatycznych kart naszej historii.

 

W filmie fikcja przeplata się z faktami, tworząc magnetyczną i angażującą widzów opowieść.  Wyścig z czasem, pełen napięcia proces planowania natarcia i ogromny ciężar nieodwracalnych decyzji podejmowanych przez dowódców II Korpusu czynią z „Czerwonych maków” kino pozostawiające niezapomniane emocje.

  

Historię bitwy oglądamy oczami Jędrka – młodego chłopaka, który przeszedł przez łagrowe piekło i opuścił Rosję wraz z Armią Andersa jako jedna z tysięcy sierot. Czas niewoli zmienił go z chłopca z dobrej rodziny w kombinatora i drobnego złodziejaszka, który zrobi wszystko, aby przetrwać. Zetknięcie się z żołnierzami II Korpusu oraz budząca się miłość do sanitariuszki Poli sprawią jednak, że Jędrek przejdzie głęboką przemianę. Wkrótce na froncie ma dojść do decydującego ataku na broniony przez niemieckie oddziały klasztor położony na wzgórzach Monte Cassino – ta spektakularna bitwa zadecyduje o życiu wielu żołnierzy i dalszym ataku armii aliantów we Włoszech oraz zmieni na zawsze życie Jędrka.

 

Poza Jędrkiem (Nicolas Przygoda) i Polą (Magdalena Żak) bohaterami filmu są także korespondent wojenny (Leszek Lichota), który staje się mentorem zbuntowanego nastolatka, oraz brat Jędrka Stanisław (Szymon Piotr Warszawski), oficer wojsk pancernych, którego oddział odgrywa kluczową rolę podczas szturmu. Na ekranie zobaczymy także postaci historyczne – w rolę legendarnego generała Andersa wcielił się Michał Żurawski, a brytyjskiego generała Olivera Leese zagrał Mark Kitto. W filmie występują także: Bartłomiej Topa, Łukasz Garlicki, Andrzej Mastalerz, Mateusz Banasiuk, Radosław Pazura, Szymon Nygard i inni.

 

Mimo że bitwa o Monte Cassino była jednym z kluczowych wydarzeń kampanii włoskiej oraz która otworzyła aliantom drogę na Rzym, jest ona praktycznie nieznana poza Polską. Dzięki „Czerwonym makom” bohaterstwo polskich żołnierzy, którzy zdobyli Monte Cassino, zyskuje nareszcie właściwe upamiętnienie.

KLONDIKE

Nagrodzona na festiwalach w Berlinie i na Sundance porażająca historia młodego małżeństwa, mieszkającego na pograniczu ukraińsko-rosyjskim, na początku rosyjskiej inwazji w 2014 roku. „Klondike” to debiut filmowy Maryny Er Gorbach – ukraińskiej reżyserki, która ukończyła m.in. Mistrzowską Szkołę Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. Film jest oficjalnym ukraińskim kandydatem do Oscara w 2023 roku.

Donbas, 2014. Irka i Tolik mieszkają na wschodzie Ukrainy, w pobliżu granicy z Rosją. Para spodziewa się dziecka. Pewnego dnia fragment zestrzelonego przez rosyjskich separatystów samolotu burzy ścianę ich domu. Prorosyjscy znajomi oczekują od Tolika, że się do nich przyłączy, zaś prozachodni brat Irki podejrzewa, iż Tolik chce zdradzić Ukrainę. Tymczasem Irka próbuje zawrzeć pokój pomiędzy mężem, a bratem, angażując ich w naprawę zniszczonego domu.

ORZEŁ. OSTATNI PATROL

Spektakularna produkcja o legendarnym polskim okręcie podwodnym ORP „Orzeł”, który w czasie II wojny światowej wsławił się bohaterskimi czynami w starciach z niemiecką flotą. Film przedstawia trzymającą w napięciu i owianą tajemnicą historię ostatniego patrolu jednostki. Jego scenariusz oparto na znanych już faktach, jak i zupełnie nowych dokumentach na temat możliwych losów okrętu. Za reżyserię odpowiada Jacek Bławut – zdobywca Polskiej Nagrody Filmowej Orzeł za „Wirtualną wojnę” oraz Srebrnych Lwów na Festiwalu Filmowym w Gdyni za „Jeszcze nie wieczór”. Odpowiedzialna za zdjęcia jest Jolanta Dylewska, autorka zdjęć do głośnego filmu Agnieszki Holland „W ciemności”, za który otrzymała m.in. nagrodę za najlepsze zdjęcia na Festiwalu Filmowym w Gdyni. W gwiazdorskiej obsadzie wystąpili: Mateusz Kościukiewicz, Rafał Zawierucha, Adam Woronowicz, Tomasz Ziętek, Antoni Pawlicki, Tomasz Schuchardt, Filip Pławiak, Tomasz Włosok i wielu innych.

Jest rok 1940. Gdy na plażach Dunkierki trwa gorączkowa ewakuacja alianckich żołnierzy, skryty w głębinach Morza Północnego sunie supernowoczesny polski okręt podwodny ORP „Orzeł”. Doskonale wyszkolona załoga ma na swoim koncie spektakularne czyny, w tym brawurową ucieczkę z Tallina i zatopienie niemieckiego transportowca „Rio De Janeiro”. Teraz staje przed niebezpieczną misją, w trakcie której będzie musiała zmierzyć się z nie tylko z zagrożeniem w postaci min podwodnych, bomb głębinowych, wrogich okrętów i patrolujących teren samolotów, ale również z coraz bardziej napiętą atmosferą na pokładzie. To co wydarzy się w kolejnych dniach napisze ostanią kartę z historiii legendarnego polskiego okrętu i jego załogi.

Przygotowanie wiernej rekonstrukcji wnętrza okrętu ORP „Orzeł” zajęło ponad rok. W jego stworzeniu wzięli udział historycy, konsultanci oraz oficerowie i marynarze, którzy służyli na bliźniaczym okręcie ORP „Sęp”. Dzięki użyciu nowoczesnej technologii modułowej oraz zastosowaniu specjalnej platformy hydraulicznej udało się niezwykle realistycznie odwzorować zachowanie okrętu podczas wynurzeń, zanurzeń oraz w czasie wybuchów bomb głębinowych. Zdjęcia na Bałtyku zrealizowano przy współpracy z Ministerstwem Obrony Narodowej i udziale jednostek z 3. Flotylli Okrętów i 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.

Dane techniczne DVD:
Język: polski 5.1; audiodeskrypcja 2.0
Napisy: angielskie, polskie
Czas: 104 min
Obraz: 16:9 (1.85:1)
Region: 0
Dodatki: zwiastun filmu, efekty specjalne, kulisy powstawania muzyki, kulisy planu filmu

KRÓLEWSKA GRA

Ekranizacja bestsellerowego opowiadania Stefana Zweiga, którego prace zainspirowały m.in. twórców filmów „Grand Budapest Hotel” czy „Na zawsze Twoja”. „Królewska gra” to historia austriackiego prawnika, który tuż po aneksji Austrii przez nazistów zostaje uwięziony w samotnej celi. W obsadzie filmu znaleźli się: Oliver Masucci („Fantastyczne zwierzęta. Tajemnice Dumbledore’a”, serial Netflixa „Dark”), Albrecht Schuch („Berlin Alexanderplatz”, „Błąd systemu”), Birgit Minichmayr („Upadek”, „Biała wstążka”) i Andreas Lust („Monachium”, „Rewanż”).

Po wkroczeniu nazistowskich wojsk do Wiednia, austriacki prawnik Josef Bartok (Oliver Masucci) wraz z żoną próbuje wydostać się z kraju do Ameryki, ale podczas ucieczki wpada w ręce Gestapo. Aresztowany przez tajną policję stanowczo odmawia współpracy, przez co zostaje uwięziony w samotnej celi. Tam rozpoczynają się wielomiesięczne psychiczne tortury, mające złamać jego opór i skłonić do ujawnienia poufnych informacji. Dzięki wykradzionemu staremu podręcznikowi Josef samodzielnie opanowuje grę w szachy, która z jednej strony pomaga mu przetrwać psychiczną udrękę, z drugiej jednak – przybiera kształt niebezpiecznej obsesji.

KAMDESH. AFGAŃSKIE PIEKŁO

Oparty na faktach film wojenny, przedstawiający najbardziej heroiczne starcie w historii wojny w Afganistanie – bitwy pod Kamdesh, podczas której 54 amerykańskich żołnierzy bohatersko odparło atak ponad 400 Talibów. Naszpikowana akcją i zrealizowana z wielkim rozmachem amerykańska produkcja została doceniona nie tylko przez krytyków, ale też przez samych weteranów bitwy z 2009 roku, którzy podkreślali jej niezwykły realizm i szczególną zgodność z faktami. Film porównywany był do „Helikoptera w ogniu” i „The Hurt Locker. W pułapce wojny”. W rolach głównych wystąpili: Scott Eastwood („Legion samobójców”, „Szybcy i wściekli 8”), Orlando Bloom (serie „Władca pierścieni” i „Piraci z Karaibów”), Caleb Landry Jones („Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”, „X-Men: Pierwsza klasa”) i Milo Gibson („Przełęcz ocalonych”, „303. Bitwa o Anglię”). Reżyserem filmu jest Rod Lurie („Nędzne psy”, „Ostatni bastion”), a za scenariusz – oparty na bestsellerowej książce reportera CNN Jake’a Tappera „The Outpost: An Untold Story of American Valor” – odpowiada nominowany do Oscara za film „Fighter” duet Paul Tamasy i Eric Johnson.

Położona w odizolowanej części Afganistanu, otoczona górami baza wojskowa Keating służy do kontroli działań Talibów i przepływu ich zaopatrzenia. 3 października 2009 roku stacjonujący tam mały oddział amerykańskich żołnierzy, po latach sporadycznych i lekkich starć, staje się celem zmasowanego ataku ze strony talibskich rebeliantów. Skazani na siebie i odcięci od posiłków żołnierze, muszą zrobić wszystko, by stawić czoła ośmiokrotnie większej armii wroga i za wszelką cenę utrzymać oblężoną placówkę. Ich walka o przetrwanie stanie się świadectwem historycznego męstwa i heroizmu.

Dane techniczne DVD:
Język: oryginalny /z polskim lektorem/ 5.1
Napisy: wersja oryginalna z polskimi napisami
Czas: 118 min
Obraz: 16:9 (1.85:1)
Region: 2
Dodatki: zwiastun filmu

Dane techniczne BLU-RAY:
Język: oryginalny /z polskim lektorem/
Napisy: wersja oryginalna z polskimi napisami
Czas: 118 min
Obraz: 1.78:1 (1080p25) PAL
Dźwięk: DTS HD MA 5.1
Region: B
Dodatki: zwiastun filmu

GDY BUDZĄ SIĘ DEMONY

Epicka opowieść o rewolucjonistach i świętych, której akcja toczy się podczas hiszpańskiej wojny domowej. Jest to opowieść o miłości i heroizmie w świecie zdominowanym przez zazdrość, nienawiść i przemoc, ale także przenikliwy dramat ukazujący siłę przebaczenia w zrywaniu łańcuchów z przeszłości. Roland Joffé, dwukrotnie nominowany do Oscara („Misja”, „Pola śmierci” i „Miasto radości”), napisał i wyreżyserował pasjonujący film, którego akcja toczy się podczas wojny domowej (1936-1939) i po wojnie – do roku 1982.

Dziennikarz Robert Torres wyrusza w podróż do Hiszpanii. Ma się tam spotkać ze swoim ojcem Manolo Torresem, ale przede wszystkim szukać będzie materiału do swojej książki. Wydawać by się mogło, że to historia, jakich wiele… Ale nie wtedy gdy bohaterem książki ma być Josemaria Escriva – założyciel Opus Dei. Całą historię spowija aura tajemnicy, bo po raz kolejny okazuje się, że w życiu prawdopodobnie nic nie dzieje się przypadkiem. Okazuje się, że ojciec Roberta nie tylko wychowywał się w tym samym mieście co Josemaria, ale w dzieciństwie był jego najlepszym przyjacielem… Jak to się stało, że jeden z przyjaciół wybrał drogę kapłaństwa, a drugi zaangażował się w brutalną wojnę domową? Robert Torres z każdą chwilą bliższy jest odkrycia zaskakującej prawdy…

WYKLĘTY

Tropieni i zabijani niemal jak zwierzęta. Większość z nich zginęła, a historia o nich przez lata była zakłamywana. Choć od 1 marca 2011 co roku obchodzimy święto państwowe poświęcone ich pamięci, w wielu kręgach do dziś uważani są za bandytów. Mowa o Żołnierzach Niezłomnych – członkach powojennego, antykomunistycznego podziemia w Polsce i bohaterach opartej na faktach produkcji pt. „Wyklęty”. To film o brutalnych czasach, niedocenionych bohaterach targanych dylematami i sporze o historię, a także osamotnieniu, trudnej miłości i dramatach rodzin.

„Wyklęty” to pierwszy film produkcji Fundacji „Między Słowami”, założonej w 2008 r. przez Marcina Kwaśnego, który ma już na swoim koncie role Witolda Pileckiego i Romana Dziemieszkiewicza „Pogody”, a w filmie „Wyklęty” wciela się w dowódcę oddziału ps. „Wiktor”.

Oparty na faktach film, którego akcja toczy się w Polsce, w drugiej połowie lat 40. Jego bohaterami są członkowie zbrojnego podziemia niepodległościowego, walczący z władzą ludową o powojenny kształt Polski. Ludzie, którzy mimo olbrzymiej przewagi resortu bezpieczeństwa, wspieranego przez radzieckie NKWD, walczyli do końca o swoją sprawę.

BITWA O CIĘŻKĄ WODĘ

Sześcioczęściowy serial fabularny opowiada o jednej z najbardziej ekscytujących i śmiałych historii drugiej wojny światowej. Premierowe odcinki w Norwegii obejrzało prawie 1,5 miliona widzów, ustanawiając rekord oglądalności w historii norweskiej telewizji.

Sztokholm, 1933 rok. Niemiecki naukowiec, Werner Heisenberg (Christoph Bach), otrzymuje nagrodę Nobla w dziedzinie fizyki. Pięć lat później naziści werbują go do tajnego projektu zbrojeniowego, którego celem jest stworzenie bomby jądrowej. Do jej produkcji niezbędna jest ciężka woda, której fabryka mieści się w norweskim miasteczku Rjukan. W 1940 roku Niemcy zajmują Norwegię i rozpoczynają wzmożoną produkcję kluczowej substancji. Gdy alianci dowiadują się o planach Hitlera, w brytyjskim sztabie zapada decyzja o zorganizowaniu sabotażu. Grupa komandosów zostanie zrzucona w ośnieżonych szczytach gór, by przedostać się do miasta i wysadzić fabrykę w powietrze. Akcję koordynuje profesor Leif Tronstad (Espen Klouman Høiner), który po zajęciu Norwegii przez Niemców poczuł się w obowiązku ratować ojczyznę. Przebieg złożonej intrygi, w której nauka, polityka i wojna splątują się w nierozerwalnej więzi, śledzimy na przemian z perspektywy Norwegii, aliantów i Niemiec.

 

PRASA O SERIALU:

„Intrygujący, ekscytujący i wciągający” – THE GUARDIAN

„Podnosi poprzeczkę dramatom wojennym” – INTERNATIONAL BUSINESS TIMES

“Pełen napięcia… Chwytający za gardło…” – THE RADIO NEWS

„Bezkompromisowy” – THE MOVIE WAFFLER

“Znakomity” – CULT TV TIMES

MASAKRA ZOMBIE 2

Druga wojna światowa. Grupa amerykańskich żołnierzy zmuszona jest do walki z hordami zombie, powołanymi do życia za sprawą nazistowskich eksperymentów przeprowadzanych na więźniach obozów koncentracyjnych.