--> --> --> -->

O nas

O nas

Kino Świat / O nas

Kino Świat to wiodący dystrybutor filmów w Polsce, aktywny na najważniejszych polach dystrybucji, takich jak kino, video (DVD/Blu-ray), video na życzenie (VOD) i telewizja. Oprócz dystrybucji Kino Świat zajmuje się również produkcją i koprodukcją filmów polskich i zagranicznych.

W listopadzie 2019 roku CANAL+ Polska S.A. zakupił większościowy pakiet 70 proc. udziałów w Kino Świat, a dystrybutor stał się częścią globalnego koncernu mediowego Vivendi. Mniejszościowy pakiet udziałów pozostał w rękach dotychczasowych właścicieli – Tomasza Karczewskiego i Marcina Piaseckiego. W skład zarządu Kino Świat powołano jednocześnie trzy nowe osoby z ramienia CANAL+ Polska. Frederic Berardi objął stanowisko prezesa zarządu Kino Świat, a Anna Limbach-Uryn oraz Marta Pałucka objęły stanowiska wiceprezesów.

Powołana została również pięcioosobowa rada nadzorcza spółki. Przewodniczącą rady została Edyta Sadowska, prezes zarządu i dyrektor generalna CANAL+ w Polsce, a wiceprzewodniczącą Agnieszka Gotlibowska-Horoszczak, dyrektor działu prawnego CANAL+. W skład rady nadzorczej powołana została również Anna Marsh, dyrektor zarządzająca StudioCanal oraz Paweł Karczewski, prezes zarządu Blue Dot sp. z o.o. i Piotr M. Krawczyński, partner zarządzający Synerium sp. z. o.o.

            ***

Rok 2020 i ograniczenia spowodowane przez pandemię przyniosły wiele wyzwań dla całej branży filmowej. Mimo okresowego zawieszenia działalności polskich kin i otwarcia ich w restrykcyjnym reżimie sanitarnym, Kino Świat z powodzeniem wprowadził na krajowe ekrany filmy, które cieszyły się ogromnym zainteresowaniem publiczności. Wśród nich można wymienić hit „25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy” (ponad 711 tys. widzów) oraz „Pętlę” (ponad 568 tys. widzów). Należy podkreślić, że świetny wynik frekwencyjny obu filmów został osiągnięty pomimo obostrzeń, które ograniczyły limit publiczności na salach kinowych do 50%.

Katalog Kino Świat zawiera prawie 2 300 godzin filmów kinowych i telewizyjnych (ponad 1 400 produkcji). Wśród nich znajduje się prawie 500 tytułów dystrybuowanych w kinach. Około 170 z nich to produkcje polskie, w wielu przypadkach powstałe przy wsparciu finansowym firmy Kino Świat.

Od 2008 roku Kino Świat jest w czołówce największych niezależnych dystrybutorów filmów kinowych. W latach 2014, 2016 i 2018 firma osiągnęła najwyższy wynik finansowy ze wszystkich dystrybutorów działających w Polsce, licząc także polskie filie hollywoodzkich studiów. Pochodzące z katalogu dystrybutora filmy to najwięksi rekordziści rodzimej kinematografii w rozlicznych kategoriach. Wśród nich niekwestionowanym liderem jest „Kler” Wojtka Smarzowskiego – film z najlepszym otwarciem wśród polskich filmów po 1989 roku, który z wynikiem 5,2 miliona widzów stał się również najpopularniejszą krajową produkcją wyświetlaną w kinach w XXI wieku. Na prestiżowym podium znalazły się też „Listy do M. 3” w reż. Tomasza Koneckiego (3 009 096 widzów), które stały się najpopularniejszą polską komedią ostatnich dekad oraz „Pitbull. Niebezpieczne kobiety” w reż. Patryka Vegi z imponującym wynikiem 2 871 181 widzów.

Wśród pozostałych największych sukcesów frekwencyjnych Kino Świat znajdują się również: „Listy do M. 2” (2,9 mln widzów), „Botoks” (2,3 mln widzów), „Kobiety mafii” (2 mln widzów), „Planeta Singli” (1,9 mln widzów), „Planeta Singli 2” (1,7 mln widzów), „Miasto 44” (1,7 mln widzów), „Jesteś Bogiem” (1,4 mln widzów), „Popiełuszko. Wolność jest w nas” (1,3 mln widzów), „W ciemności” (1,2 mln widzów), „Świadectwo” (1 milion widzów), „Podatek od miłości” (1 milion widzów), „Śluby panieńskie” (1 milion widzów) oraz „Pitbull. Ostatni pies” (ponad 1 milion widzów).

Oferta Kino Świat to również cenione polskie filmy, odnoszące międzynarodowe sukcesy artystyczne. W tym – nagrodzona Złotą Palmą, nominowana do trzech Oscarów i czterech Nagród BAFTA – „Zimna wojna” (blisko 1 mln widzów) w reżyserii zdobywcy Nagrody Amerykańskiej Akademii – Pawła Pawlikowskiego, nominowany do Oscara film „Boże Ciało” w reżyserii Jana Komasy (ponad 1 400 000 widzów), a także inni oficjalni polscy kandydaci do Nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej: świetnie przyjęty na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji „Śniegu już nigdy nie będzie” w reżyserii Małgorzaty Szumowskiej, „11 minut” Jerzego Skolimowskiego, wspomniane już „W ciemności” Agnieszki Holland oraz „80 milionów” Waldemara Krzystka. Kino Świat odpowiada także za wprowadzenie na polskie ekrany takich głośnych dzieł jak, m.in.: „Body/Ciało” i nagrodzona Srebrnym Niedźwiedziem na Festiwalu w Berlinie „Twarz” Małgorzaty Szumowskiej, „Ostatnia Rodzina” Jana P. Matuszyńskiego – laureat Srebrnego Lamparta dla Najlepszego Aktora na Festiwalu w Locarno, docenione na Festiwalu Sundance „Córki Dancingu” Agnieszki Smoczyńskiej (nagroda za wizję artystyczną) oraz „Wszystkie nieprzespane noce” Michała Marczaka (nagroda dla najlepszego zagranicznego reżysera).

Starannie dobierając repertuar filmów zagranicznych, Kino Świat wprowadził na polskie ekrany ważne filmy amerykańskie i europejskie, odnoszące sukcesy komercyjne i festiwalowe, w tym: „Jak zostać królem” (4 Oscary), „Atlas chmur”, „Valerian i Miasto Tysiąca Planet”. Od 2007 roku współpracuje również z producentem filmów Woody’ego Allena. Długoletnie partnerstwo zaowocowało wielkimi sukcesami frekwencyjnymi filmów „O północy w Paryżu”, „Zakochani w Rzymie” czy „Blue Jasmine”. W katalogu Kino Świat znajdują się także przebojowe animacje i filmy dla dzieci, np. „Mały książę” (prawie 800 tys. widzów), „Wakacje Mikołajka” (ponad 600 tys. widzów) i „Jak zostać kotem” (600 tys. widzów).

Ponadto katalog Kino Świat obfituje także w filmy poświęcone tematyce historycznej, takie jak: „303. Bitwa o Anglię”, „Miasto 44”, „Historia Roja, czyli w ziemi lepiej słychać”, „Syberiada” i „Sierpniowe niebo. 63 dni chwały” oraz w produkcje opowiadające o losach religijnych autorytetów: „Karol, który został świętym”, „Popiełuszko. Wolność jest w nas” czy „Apartament”.

Kino Świat współpracuje z najważniejszymi polskimi studiami filmowymi, a także z niezależnymi producentami amerykańskimi, takimi jak: Miramax, Lions Gate, New Line Cinema, Focus Features, Film Nation, Universal Pictures oraz największymi firmami europejskimi – Studiocanal, EuropaCorp, Wild Bunch, Pathé i Gaumont.

Firma została również wyróżniona nagrodami biznesowymi – w tym:

Nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej za dystrybucję filmów polskich

Bursztynowymi Lwami na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni

Polskimi Nagrodami Filmowymi Orły: za Najlepszy Film Europejski 2012 – „Jak Zostać Królem” reż. Tom Hooper, za Najlepszy Film 2016 – „Body/Ciało”, reż. Małgorzata Szumowska i Najlepszy Film 2019 – „Zimna wojna”, reż. Paweł Pawlikowski

Nagrodą Stowarzyszenia Kin Polskich – Brylantowe, Diamentowe i Złote Bilety

Nominacją w kategorii Najlepszy Europejski Dystrybutor Filmów Animowanych przyznawanej przez stowarzyszenie Cartoon Movie

Diamentem Forbesa

Nagrodą Gazela Biznesu przyznawaną przez dziennik Puls Biznesu,

Certyfikatem Wiarygodności Biznesowej – nadawanym za najwyższą ocenę stabilności firm.

Kino Świat is a leading-edge film distributor in Poland, active in the most important areas of distribution, such as cinema, video (DVD/Blu-ray), video on demand (VOD) and television. Apart from distribution, Kino Świat also produces and co-produces Polish and foreign films. The company was established in 2001 by the initiative of Tomasz Karczewski. The second co-owner became Marcin Piasecki.

In November 2019, CANAL+ Polska S.A. acquired the majority stake of 70% in Kino Świat, and the distributor became part of Vivendi global media concern. The minority block of shares remained in the hands of existing owners – Tomasz Karczewski and Marcin Piasecki. At the same time, three new CANAL+ Polska members were appointed to the management board of Kino Świat. Frederic Berardi was appointed the President of the Management Board of Kino Świat, Anna Limbach-Uryn and Marta Pałucka were appointed the Vice-Presidents.

A five-member supervisory board of the company was also appointed. Edyta Sadowska, President of the Management Board and CEO of CANAL+ in Poland, and Agnieszka Gotlibowska-Horoszczak, Director of the Legal Department of CANAL+, became the Vice-President of the Management Board. Anna Marsh, Managing Director of StudioCanal and Paweł Karczewski, the Chairman of the Management Board of Blue Dot sp. z o.o. and Piotr M. Krawczyński, Managing Partner of Synerium sp. z. o.o. were also appointed members of the Supervisory Board.

            ***

Year 2020 and the restrictions caused by the pandemic have brought many challenges to the entire film industry. Despite the fact that the cinemas were closed for many months and opened under a restrictive sanitary regime, Kino Świat introduced to Polish screens films, that were very popular among the public. These include „25 Years of Innocence” (over 711 thousand viewers) and „The Loop” (over 568 thousand viewers). It should be emphasized that the excellent turnout for both films was achieved despite restrictions that limited the audience in theaters to 50%.

Kino Świat catalogue contains almost 2,300 hours of cinema and television films (over 1,400 productions). Among them there are almost 500 titles distributed to cinemas. About 170 of them are Polish productions, in many cases created with the financial support of Kino Świat company.

Since 2008, Kino Świat has been one of the largest independent cinema film distributors. In 2014, 2016 and 2018, the company achieved the highest financial result of all distributors operating in Poland, including Polish branches of Hollywood studios. The films from the distributor’s catalogue are the greatest record-breakers of Polish cinematography in numerous categories. Amongst them, the unquestionable leader is „Clergy” by Wojtek Smarzowski – a film with the best opening among Polish films in history, which, with the result of 5.2 million viewers, has also become the most popular domestic production screened in cinemas in the 21st century. On the prestigious podium were also „Letters to Santa 3” by Tomasz Konecki (3 milion viewers), which became the most popular comedy screened in Polish cinemas after 1989 and „Pitbull: Dangerous Women” by Patryk Vega with an impressive result of 2,8 milion viewers.

Amongst the other major attendance successes of Kino Świat are the following films: „Letters to Santa 2” (2.9 million viewers), „Botox” (2.3 million viewers), „Mafia Women” (2 million viewers), „Planet of Singles” (1.9 million viewers), „Planet of Singles 2” (1.7 million viewers), „Warsaw 44” (1.7 million viewers), „You Are God” (1.4 million viewers), „Popiełuszko. Freedom is Within Us” (1.3 million viewers), „In Darkness” (1.2 million viewers), „Testimony” (1 million viewers), „Taxing Love” (1 million viewers), „The Maiden Vows” (1 million viewers) and „Pitbull. The Last Dog” (over 1 million viewers).

The offer of Kino Świat also includes valued Polish films, which achived international artistic success. Including – winner of the Palme d’Or, nominated for three Academy Awards and four BAFTA Awards – „Cold War” (nearly 1 million viewers) directed by the winner of the American Academy Award – Paweł Pawlikowski, Oscar-nominated film „Corpus Christi” directed by Jan Komasa (almost 1.6 million viewers), as well as other official Polish candidates for the Oscar: well received at the International Film Festival in Venice „Never Gonna Snow Again” directed by Małgorzata Szumowska, „11 Minutes” by Jerzy Skolimowski, the above-mentioned „In Darkness” by Agnieszka Holland and „80 Million” by Waldemar Krzystek. Kino Świat introduced such famous works to Polish screens as: „Body/Ciało” and „Mug” directed by Małgorzata Szumowska – awarded with the Silver Bear at the Berlin Festival; and among others: „The Last Family” by Jan P. Matuszyński – winner of the Silver Leopard for the Best Actor at the Locarno Festival, appreciated at the Sundance Festival „The Lure” by Agnieszka Smoczyńska (award for artistic vision) and „All These Sleepless Nights” by Michał Marczak (award for best foreign director).

By selecting the repertoire of foreign films carefully, Kino Świat has introduced important American and European films to Polish screens, which have achieved commercial and festival success: „The King’s Speech” (4 Oscars), „Cloud Atlas”, „Valerian and the City of a Thousand Planets”. Since 2007, the company has also cooperated with the producer of Woody Allen’s films. This long-standing partnership has resulted in great attendance successes in „Midnight in Paris”, „In Love with Rome” and „Blue Jasmine”. Kino Świat catalogue also includes blockbuster animations and films for children, such as „Little Prince”, (almost 800,000 viewers), „Les vacances du petit Nicolas” (over 600,000 viewers) and „Nine Lives” (600,000 spectators).

In addition, Kino Świat catalogue also abounds in films on historical topics, such as: „Squadron 303: The Battle of Britain”, „Warsaw 44”, „Historia Roja, czyli w ziemi lepiej słychać”, „Syberiada” and „August Sky – 63 Days of Glory”, and in productions telling the fate of religious authorities: „Karol who became a saint”, „Popiełuszko. Freedom Is Within Us” or „Apartment”.

Kino Świat cooperates with the most important Polish film studios, as well as with independent American producers, such as: Miramax, Lions Gate, New Line Cinema, Focus Features, Film Nation, Universal Pictures and major European companies – Studiocanal, EuropaCorp, Wild Bunch, Pathé and Gaumont.

The company has also been awarded with business awards – including:

Polish Film Institute awards for the distribution of Polish films

Amber Lions at the Polish Film Festival in Gdynia

Eagles – Polish Film Awards: for the Best European Film 2012 – „King’s Speech” directed by Tom Hooper, the Best Film of 2016 – „The Body”, directed by Małgorzata Szumowska and the Best Film of 2019 – „Cold War”, directed by Paweł Pawlikowski

Polish Cinemas Association awards – Diamond and Gold Tickets

Nomination in the Best European Distributor of Animated Films category awarded by Cartoon Film

Forbes Diamond

Gazelle of Business award awarded by Puls Biznesu daily newspaper

Certificate of Business Credibility – awarded for the highest rating of stability of companies.

nagrody

nagrody

2021

Bestseller Empiku w kategorii Film Fabularny

"Boże Ciało"

2020

Srebrny Gron – 49. Lubuskie Lato Filmowe, Łagów

„Sala samobójców. Hejter”

2020

Nagroda Organizatorów im. Juliusza Burskiego – 49. Lubuskie Lato Filmowe, Łagów

„Pan T.”

2019

Srebrna Nagroda dla Twórców YouTube

Przekroczenie 100 tysięcy subskrybentów

2019

Diamentowy Bilet - Nagroda Stowarzyszenia „Kina Polskie”

„Polityka”

2019

Platynowy Bilet - Nagroda Stowarzyszenia „Kina Polskie”

„Kobiety mafii 2”

2019

Bursztynowe Lwy - Nagroda za najwyższą frekwencję

„Kler”

2019

Polskie Nagrody Filmowe „Orły” – najlepszy film

„Zimna wojna” (koprodukcja)

2019

Bestseller Empiku w kategorii Film Fabularny

„Kler”

2018

Bestseller Empiku w kategorii Film Polski

„Zimna wojna”

2018

Brylantowy Bilet - Nagroda Stowarzyszenia „Kina Polskie”

„Kobiety mafii”

2018

Bursztynowe Lwy - Nagroda za najwyższą frekwencję

„Listy do M. 3”

2018

Brylantowy Bilet - Nagroda Stowarzyszenia „Kina Polskie”

„Kler”

2017

Brylantowy Bilet - Nagroda Stowarzyszenia „Kina Polskie”

„Listy do M. 3”

2017

Bursztynowe Lwy - Nagroda za najwyższą frekwencję

„Pitbull. Niebezpieczne kobiety”

2017

Bursztynowe Lwy - Nagroda za najwyższą frekwencję

„Listy do M. 2”

2017

Brylantowy Bilet - Nagroda Stowarzyszenia „Kina Polskie”

„Botoks”

2017

Bestseller Empiku w kategorii Film Polski

„Pitbull. Niebezpieczne kobiety”

2016

Polskie Nagrody Filmowe „Orły” – najlepszy film

„Body/Ciało” (koprodukcja)

2016

Platynowy Bilet - Nagroda Stowarzyszenia „Kina Polskie”

„Pitbull. Nowe porządki”

2016

Brylantowy Bilet - Nagroda Stowarzyszenia „Kina Polskie”

„Pitbull. Niebezpieczne kobiety”

2015

Diamenty Forbesa

Ranking Miesięcznika „Forbes”

2014

Złoty Bilet - nagroda stowarzyszenia „Kina Polskie”

„Pod Mocnym Aniołem”

2014

Diamentowy Bilet – nagroda stowarzyszenia „Kina Polskie”

„Miasto 44"

2014

Srebrny Bilet - nagroda stowarzyszenia „Kina Polskie”

„Dzień dobry, kocham Cię"

2013

Gazele Biznesu

Ranking Dziennika „Puls Biznesu”

2012

Polskie Nagrody Filmowe „Orły” – najlepszy film europejski

„Jak zostać królem” (dystrybucja)

2012

Certyfikat Wiarygodności Biznesowej

Ranking Bisnode Polska

2012

Nagroda Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii:

Dystrybucja polskiego filmu za filmy “Czarny czwartek. Janek Wiśniewski padł” i “Baby są jakieś inne”

2011

Nagroda Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii:

Dystrybucja polskiego filmu